Om JvmV Kontakta Aktuellt Spår/Sidospår Arkiv  

Retur till huvudsidan
Retur till huvudsidan?
Klicka i bilden ovan


Innehållsförteckning över bilder från TÅG 150

 

Gör ditt val och klicka på den blå pilen

Bilder måndagen 4 september Bilder måndagen 4 september Bilder tisdagen 5 september Bilder tisdagen 5 september
Bilder tisdagen 5 september Bilder onsdagen 6 september Bilder torsdagen 7 september Bilder torsdagen 7 september
Bilder fredagen 8 september
Bilder fredagen 8 september Bilder lördagen 9 september Bilder lördagen 9 september
Bilder söndagen 10 september Bilder söndagen 10 september Bilder måndagen 11 september Bilder måndagen 11 september

Bilder måndagen 4 september


I slutet av vecka 31 kom den nya elektroniska info-rmationstavlan på plats. Foto: Rolf Sten


Måndag 4 september. Intensivt arbete pågår över hela museiområdet. Alla puzzelbitar måste nu komma på plats. Slutjustering av den nya kontaktledningen pågår. Foto: Rolf Sten


Banverkets spårjusterings-maskin i full färd med att justera spår och växlar på bangården.
Foto: Rolf Sten


Det nya stationshuset från Hennan med omgivande planteringar börjar bli klart. Foto: Rolf Sten


Stationshuset sett från gatusidan.
Foto: Rolf Sten


Stationsur och namnskylt har kommit  på plats. På skylten står: Uppförd 1880 i Hennan, Flyttad 2006 till Gävle.
Foto: Rolf Sten


Tåg 150 personalexpedition öppnade och Christina Engström blev den förste att bemanna den. Den är lokaliserad i Hennans biljettexpedition. Under måndagen var det febrilt arbete med inkoppling av optofibern vilket var en förutsättning för att man skulle kunna få igång datorer, skrivare och telefoner.
Foto: Rolf Sten

   
   
Bilder tisdagen 5 september


Tisdag förmiddag. Solen bjuder på sin närvaro. Förberedelserna för uppsättning av det stora serveringstältet har börjat. Foto: Rolf Sten

 
På bangården fortsätter finputsningen.
Foto: Rolf Sten

 
Färdigställandet av den nya trädgården fortsätter. Bänkar monteras och  vatten-dammen är förhoppningsvis snart vattenfylld.
Foto: Rolf Sten


F 1200 tittar fram bakom stalldörren. Det är snart dags för framträdande.
Foto: Rolf Sten


Finputsen av de gamla loken "GÖTA" och "PRINS AUGUST pågår för fult.
Foto: Rolf Sten


Thomas Larsson och Ronnie Korsback slutjusterar och putsar "PRINS AUGUST". Foto: Rolf Sten


Gammalt och nytt. Gammal rörbom och banvaktsstuga tillsammans med en modern spårjusteringsmaskin.
Foto: Rolf Sten

jpg
I dag började ångloken att eldas på. J1338 har just fått fyren tänd av Anders Westberg.
Foto: Rolf Sten


B-loket 1312 hade redan fått upp trycket och fick rycka in för att växla om elloken eftersom kontaktledningen ännu inte var klar för spän-ningssättning.
Foto: Rolf Sten


Personbangården på Gävle Södra är fortfarande tom. På de fyra högra spåren kommer tåghemmen att placeras. Foto: Rolf Sten


I anslutning till till tåghemmen är tillfälliga dusch- och toalettmoduler under inkoppling.
Foto: Rolf Sten


Skyltar och anvisningar i massor. Olle Andersson i full färd med produktion av dessa. Foto: Rolf Sten


Den blivande trafikexpedi-tionen börjar ta form. Från vänster TÅG 150:s projekt-ledare Henrik Reutherdahl och Fredrik Lundström.
Foto: Rolf Sten


Klockan 0930 i dag kom "ljuset" till Hennans station. Då togs optofibern i drift varefter telefoner och datorer kunde tas i bruk. Det 126 år gamla stationshuset är nu digitalt anslutet.
Foto: Rolf Sten

 
   
Bilder onsdagen 6 september


B 1038 har återkommit till Gävle och återförenats med B 1312.
Foto: Rolf Sten


E 1189 och S1 1923 står vid UGJ-stallet och tar upp ångan.
Foto: Rolf Sten


Stockholm - Nynäs Järnvägs Äf nummer 10 har kommit på plats i Gävle.
Foto: Rolf Sten


Plattformstruck i arbete med diverse transporter.
Foto: Daniel Nordling


Slutjusteringar in i det sista. Foto: Daniel Nordling

 
   
Bilder torsdagen 7 september


Emsfors från Ohsa-banan anlände per lastbill.
Foto: Daniel Nordling


Påeldade ånglok på rad utanför UGJ-stallet.
Foto: Daniel Nordling


Tre "tuffingar" utanför UGJ-stallet. BJ 130 R 976 och F 1200.
Foto: Daniel Nordling


NBJ godståg draget av "stut" nummer 14" i Skutskär. Foto: Bo-Erik Lööf


BJs lok BJ 130 med gods-tåg strax norr om Furuvik.
Foto: Bo-Erik Lööf

 
   
Bilder fredagen 8 september


E10 1742 fick tubläck vid påeldningen. Nu är tuben pluggad och förhoppningsvis är loket snart under ånga. Foto: Rolf Sten


Gammalt och nytt. Modern hänvisningsskylt tillsammans med Ra 846.
Foto: Rolf Sten


El, dieselelektriskt och ånga vid vändskivan.
Foto: Rolf Sten


Under fredagen var banverksanställda från Borlänge på heldagsbesök. En tur till Furuvik var inplanerad. Dragkraft till Furuvik var B 1038.
Foto: Daniel Nordling


OKBv:s lok OKB H24 på vändskivan vid UGJ-stallet. Foto: Daniel Nordling


Parallellkörning på Dubbelspåret från Hagaström in tiil Gävle. Till vänster B 1038 och till höger GDJ N3 62.
Foto: Daniel Nordling

   
Bilder lördagen 9 september


Utsikt från övervåningen i Hennans stationshus.
Foto: Alf Rosén


Många besökare på lördagen.
Foto: Alf Rosén


Ingvar Oldsberg och museichefen Robert Sjöö samtalar under invigningsceremonin av Hennans stationshus.
Foto: Alf Rosén


OKB H24 med OKB-tåget ankommer spår 1.
Foto: Alf Rosén


B 1038 med snälltåg ångar ut från Ockelbo station. Foto från kyrktornet, Bo-Erik Lööf


R 976 växlar i Ockelbo.
Foto: Bo-Erik Lööf


Norska loket med 1906-års svenska persontåg i Kolforsen.
Foto: Daniel Nordling


Svenska Motorvagns-klubbens rälsbusståg under uppehåll i Kolforsen.
Foto: Daniel Nordling


Skånska Jernbanekapellet spelar för resenärerna i Kolforsen.
Foto: Daniel Nordling


F 1200 med snälltåg passerar på linjen mellan Gävle och Ockelbo. Observera helikoptern vilken var ute på fotografering för Järnvägsmuseets räkning. Foto: Daniel Nordling


R 976 med godståg passerar på linjen mellan Gävle och Ockelbo.
Foto: Daniel Nordling


Sällskapet Ostkustbanans vänners ånglok OKB H24 vänds på skivan vid UGJ-stallet.
Foto: Daniel Nordling


Kvällsmörkret sänker sig över Hennans stationshus. Ett svagt muller hörs från en T21:a.
Foto: Daniel Nordling

   
Bilder söndagen 10 september


E10 1742 fick tubläck vid påeldningen men efter pluggning av tuben kunde vi åter njuta av det oljeeldade ångloket.
Foto: Alf Rosén


Uppsikt framåt och bakåt hör till ett av det viktigaste för besättningen på ett lok.
Foto: Alf Rosén


Elloket Mg 620 och ångloket E10 1742.
Foto: Rolf Sten


F 1200 och OKB H24 vid OKB-stallet.
Foto: Rolf Sten


Årgångståget snart framme i Gävle.
Foto: Bo-Erik Lööf


R 976 med kort godståg klar för avgång från Skutskär till Gävle.
Foto: Bo-Erik Lööf


R 976 gör rundgång i Skutskär.
Foto: Bo-Erik Lööf

   
   
Bilder måndagen 11 september


Festen är slut, men i järn-vägsparken fortsätter grodan att optimistiskt spruta vatten. Foto: Bo-Erik Lööf


Inne på personalexpedition råder lugnet efter "stormen". Foto: Bo - Erik Lööf


Samma sak gäller inne på trafikkontoret.
Foto: Bo-Erik Lööf


Stenkolsförrådet på O-vagnarna var välfyllt före TÅG 150. Nu är det bara någon enstaka kolbit kvar.
Foto: Bo-Erik Lööf


I UGJ-stallet vilar några av ånghästarna ut.
Foto: Bo-Erik Lööf


"Trätåget" med D 101 vilar ut framför Hennans stationshus. Foto: Bo-Erik Lööf


Kopian av loket Förstlingen klar  för hemfärd.
Foto: Bo-Erik Lööf


Loket Korsån upplastat på trailer för hemfärd till Jädraås.
Foto: Bo-Erik Lööf


Postvagnssläpet dras bort för att kopplas ihop med hemvändande motorvagn. Foto: Bo-Erik Lööf


Green Cargos Rc4 1290 och NBJ "Stut" nummer 14 förbereder hemtransport av NBVJ:s rullande materiel. Foto: Rolf Sten


Vid UGJ-stallet ytterligare en rad med ånglok som vilar ut. Främst står OKB H24.
Foto: Rolf Sten

 

 Åter till huvudsidan? 


Senaste uppdatering 2022-09-26 Redaktör Rolf Sten