Järnvägsmusei vänner




  Sida för funktionärer vid TÅG 150 i Gävle

              


Organisation Anmälningsformulär Boende & matinformationPersonalbehov Första sidan Trafik TÅG 150

Kompetenslista för tjänstgöring TÅG 150

 Säkerhetstjänst

Allt tjänstgöring sker på Sveriges Järnvägsmuseums tillstånd, och därför gäller SJVM regler.

Generellt gäller att man är grundutbildad och fortbildad i BVF 900 för den kompetens det gäller, samt att hälsoundersökning skett enligt BV-FS 2000:4.

För den som saknar utbildning ”Vistas i spår” kommer sådan erbjudas på plats i Gävle onsdag 6/9 och torsdag 7/9.

För den som saknar linjekännedom i Gävleområdet kommer det erbjudas arrangerad resa med motorvagn Gä-Ob-Sv-Gä vid flera tillfällen O,To,F 6-8/9.

Benämning

Kompetens innehåll

Anm

Lokförare ånglok Göta, Prins A, Cc 404, OFWJ 8, F 1200

Ångloksförare på SJF 690-tiden, godkänd av dåv. SJ.

Ha erfarenhet av dessa lok sedan tidigare eller deltagit i lokveckor för utbildning. Fortbildad i avgångssignalering

 

Lokförare ånglok övrigt

Ångloksförare på SJF 690-tiden, godkänd av dåv. SJ. Övriga får skicka in dokumentation på utb eller referenser för att ev bli godkända. Fortbildad i avgångssignalering

 

Lokbiträde ånglok

Ska vara grund- och fortbildad i avgångssignalering.

 

Biträde kan vara eldare, men behöver inte vara det.

Lokförare el, diesellok

Lokförarkompetent.

Kompetens på fordonstypen. Fortbildad i avgångssignalering

 

Lokförare motorvagn

Lokförarkompetent.

Kompetens på fordonstypen.

Utb/fortbildad som ombordansvrig.

Särskild ombordansvarig kan ersätta.

Särskild ombordansvarig

Utb/Fortbildad som särskild ombordansvarig inkl evakuering och avgångsignalering. Behöver ej kunna växla/säksyna/bromsprova.

Särskild funktion ombord inneha vagnsättets tekniska kompetens.

Konduktör

Kunna stänga dörrar, samt visa klart.

Tbfh eller konduktör med MRO-kompetens är ok.

Växlingsledare

Kunna växlingsleda/växla på signalreglerat område + bromsprova, räkna ut bromstal, skriva föraruppgift.

 

Säkerhetssynare

Utb i SJF 313.1, 313.2.

Gärna erfarenhet från äldre fordon.

Förste bromsare

Erfarenhet från bromsning. Utb som växlingsledare. Kunna bromssignaler från tåg. Krav att delta i lokveckor med bromspraktik.

 

Andre bromsare

Erfarenhet från bromsning. Utb vistas i spår. Kunna bromssignaler från tåg. Ska delta i lokveckor med bromspraktik.

 

Stinsar 9/9

Vi ser gärna att du som är ”riktig” tkl är intresserad här. Dessutom ska du gilla att prata med folk och kunna informera dem om tågläget, samt gilla att gå i uniform.

 

 

Trafiktjänst, ej säkerhetstjänst

Benämning

Kompetens innehåll

Anm

Eldare

Styrkt eldarutbildning hos förening eller goda referenser bifogas. Får ej flytta lok själv. Vistas i spår utb.

Exvis MRO-eldare eller annan eldare som ej är järnvägare.

Stallkarl

Ska kunna ansvara för ett påeldat lok som är stillastående inne på SJVM område.

Exvis ånglokspensionär eller MRO-stallkarl. Placering UGJ eller OKB.

Maskinist

Utbildad på fordonstypen, men saknar säofortbildning alt hälsokontroll. Vistas i spår utb.

Kan köra med lots. Detta kan vara en pensionär, eller exvis MRO-förare.

Extrakonduktör

Kunna klippa biljetter och vara trevlig mot folk.

Ex kändiskonduktör

Packmästare (resgodsvagn)

Trevlig mot folk.

 

Spårvakt mellan AGEVE - SJVM

Trevligt sätt mot folk.  Utb BV SoS-ledare.

Uppift att hålla undan folk från obev övergång när det kommer tåg.

Spårvakt inne på SJVM

Trevligt sätt mot folk. Utbildning i vistas i spår.

Uppift att hålla undan folk från obev övergång när det kommer tåg.

 

 
 

Banverket              Sveriges Järnvägsmuseum

 


Retur till sidans början

Senaste uppdatering 2006-05-31