

Kompetenslista för tjänstgöring
TÅG 150
Säkerhetstjänst
Allt
tjänstgöring sker på Sveriges Järnvägsmuseums tillstånd, och därför
gäller SJVM regler.
Generellt
gäller att man är grundutbildad och fortbildad i BVF 900 för den
kompetens det gäller, samt att hälsoundersökning skett enligt BV-FS
2000:4.
För den som
saknar utbildning ”Vistas i spår” kommer sådan erbjudas på plats i
Gävle onsdag 6/9 och torsdag 7/9.
För den som
saknar linjekännedom i Gävleområdet kommer det erbjudas arrangerad
resa med motorvagn Gä-Ob-Sv-Gä vid flera tillfällen O,To,F 6-8/9.
Benämning |
Kompetens innehåll |
Anm |
Lokförare ånglok Göta, Prins A, Cc 404, OFWJ 8, F 1200 |
Ångloksförare på SJF 690-tiden, godkänd av dåv. SJ.
Ha
erfarenhet av dessa lok sedan tidigare eller deltagit i
lokveckor för utbildning. Fortbildad i avgångssignalering |
|
Lokförare ånglok övrigt |
Ångloksförare på SJF 690-tiden, godkänd av dåv. SJ.
Övriga får skicka in dokumentation på utb eller referenser
för att ev bli godkända. Fortbildad i avgångssignalering |
|
Lokbiträde ånglok |
Ska vara grund- och fortbildad i
avgångssignalering.
|
Biträde
kan vara eldare, men behöver inte vara det. |
Lokförare el, diesellok |
Lokförarkompetent.
Kompetens på fordonstypen. Fortbildad i avgångssignalering |
|
Lokförare motorvagn |
Lokförarkompetent.
Kompetens på fordonstypen.
Utb/fortbildad
som ombordansvrig. |
Särskild
ombordansvarig kan ersätta. |
Särskild
ombordansvarig |
Utb/Fortbildad
som särskild ombordansvarig inkl evakuering och
avgångsignalering. Behöver ej kunna växla/säksyna/bromsprova. |
Särskild
funktion ombord inneha vagnsättets tekniska kompetens. |
Konduktör |
Kunna
stänga dörrar, samt visa klart. |
Tbfh
eller konduktör med MRO-kompetens är ok. |
Växlingsledare |
Kunna
växlingsleda/växla på signalreglerat område + bromsprova,
räkna ut bromstal, skriva föraruppgift. |
|
Säkerhetssynare |
Utb i
SJF 313.1, 313.2. |
Gärna
erfarenhet från äldre fordon. |
Förste
bromsare |
Erfarenhet från bromsning. Utb som växlingsledare. Kunna
bromssignaler från tåg. Krav att delta i lokveckor med
bromspraktik. |
|
Andre
bromsare |
Erfarenhet från bromsning. Utb vistas i spår. Kunna
bromssignaler från tåg. Ska delta i lokveckor med
bromspraktik. |
|
Stinsar
9/9 |
Vi ser
gärna att du som är ”riktig” tkl är intresserad här.
Dessutom ska du gilla att prata med folk och kunna informera
dem om tågläget, samt gilla att gå i uniform. |
|
Trafiktjänst, ej säkerhetstjänst
Benämning |
Kompetens innehåll |
Anm |
Eldare |
Styrkt
eldarutbildning hos förening eller goda referenser bifogas.
Får ej flytta lok själv. Vistas i spår utb. |
Exvis
MRO-eldare eller annan eldare som ej är järnvägare. |
Stallkarl |
Ska
kunna ansvara för ett påeldat lok som är stillastående inne
på SJVM område. |
Exvis
ånglokspensionär eller MRO-stallkarl. Placering UGJ eller
OKB. |
Maskinist |
Utbildad
på fordonstypen, men saknar säofortbildning alt
hälsokontroll. Vistas i spår utb. |
Kan köra
med lots. Detta kan vara en pensionär, eller exvis
MRO-förare. |
Extrakonduktör |
Kunna
klippa biljetter och vara trevlig mot folk. |
Ex
kändiskonduktör |
Packmästare (resgodsvagn) |
Trevlig
mot folk. |
|
Spårvakt
mellan AGEVE - SJVM |
Trevligt
sätt mot folk. Utb BV SoS-ledare. |
Uppift
att hålla undan folk från obev övergång när det kommer tåg. |
Spårvakt
inne på SJVM |
Trevligt
sätt mot folk. Utbildning i vistas i spår. |
Uppift
att hålla undan folk från obev övergång när det kommer tåg. |
 |