Om JVMv Kontakta Aktuellt Spår Arkiv Länkar

Retur till arkivets huvudsida?
Retur till arkivets huvudsida?
Klicka i bilden ovan

Järnvägsmuseets dag 2004

Av Rolf Sten


Järnvägsmuseidagen på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle   11 september 2004.


Sveriges Järnvägsmuseum på museidagen 2004-09-11. Året tema var "ångloket 200 år". Vad passade då inte bättr än att Förstlingen 2 beskökte museet. Under dagen körde loket korta turer turer med passagerare. Resenärerna fick verkligen åka "musealt" i en replik av Köping - Hults Järnväg personvagn. Repliken byggdes av TGOJ 1956 inför järnvägarnas 100-års jubileum. . Foto: Rolf Sten.Sveriges Järnvägsmuseum på museidagen 2004-09-11. Året tema var "ångloket 200 år". Vad passade då inte bättre än att Förstlingen 2 besökte museet. Under dagen körde loket korta turer med passagerare. Resenärerna fick verkligen åka "musealt" i en replik av Köping - Hults Järnvägs personvagn. Repliken byggdes av TGOJ 1956 inför järnvägarnas 100-års jubileum. . Foto: Rolf Sten.

 

 

Traditionsenligt gästades museet av av andra tåg bestående av årgångståget, tåg från Växjö, Stockholm och Grängesberg. Även i år bjöd vädret på vacker höstsol.
   Eftersom året tema var "ångloket 200 år" var det många lok under ånga. Repliken av Förstlingen drog 1854-års tåg inne på museiområdet. Cc 404 från 1892 drog 1904-års tåg med turer till och från Gävle Central. W 1229 från 1914 drog 1929-års tåg till och från fordonsmagasinet på Nynäs. S1 1923 från 1952 drog 1954-års tåg med turer till och från Gävle Central.
   På stallcirkeln vid UGJ-stallet stod tre påeldade ånglok, B 1312 från 1916, SJ A6, före detta BJ 84 från 1916 samt SJ G10 1846, före detta GDJ N3, från 1928.
   Besöksantalet uppskattades till ca 3 700 personer. Alla tågturer som kördes var i regel mer än välfyllda. Resande på miniatyrjärnvägen uppskattades till dryg 1000 personer.

Nedan ett bildsvep från museidagen 2004. Bilderna går att få större genom att klicka på dom! (bilderna öppnas i nytt fönster)
Foton: Robert Herpai och Rolf Sten

 
Cc 404 med 1904-års tåg har just anlänt till museet.
Cc 404 med 1904-års tåg har just anlänt till museet.
I 1904-års tåg ingick Personboggivagnen SJK BCo1 1032 från 1894. Den står normalt i utställningen men i år fick den för första gången på många år ut och röra på sig.
I 1904-års tåg ingick Personboggivagnen SJK BCo1 1032 från 1894. Den står normalt i utställningen men i år fick den för första gången på många år ut och röra på sig.
Bilden ger en en aning om att det var många besökare vid årets museidag, antalet uppskattades till 3 700 personer
Bilden ger en en aning om att det var många besökare vid årets museidag, antalet uppskattades till 3 700 personer.
I anslutning till museets entre hade Live stean entusiasterna byggt upp en stor bodsanläggning. Skalan är 1:32
I anslutning till museets entre hade Live steam entusiasterna byggt upp en stor bordsanläggning. Skalan är 1:32
Ett av de gästande dieselloken passerar vägövergången. Miniatyrjärnvägen hade drygt 1000 resande
Ett av de gästande dieselloken passerar vägövergången. Miniatyrjärnvägen hade drygt 1000 resande.
Vid miniatyrjärnvägens utgångsstation var det hög aktivitet..
Vid miniatyrjärnvägens utgångsstation var det hög aktivitet.
Cc-loket 404 från en anorlunda vinkel. Bilden ger uppfattning om den dåtida arbetsmiljön på ångloken. Tänk er bara att det skulle vara 30 minusgrader!
Cc-loket 404 från en anorlunda vinkel. Bilden ger uppfattning om den dåtida arbetsmiljön på ångloken. Tänk er bara att det skulle vara 30 minusgrader!  
Cc 404 med 1904-års tåg startar från Gävle Central.
Cc 404 med 1904-års tåg startar från Gävle Central.
 Cc 404 1904-års tåg på museet
Cc 404 1904-års tåg på museet
S1 1923 med 1954-års tåg startar från Gävle Centralveteraner".
S1 1923 med 1954-års tåg startar från Gävle Central.
1904-års tåg var vid alla avgångar absolut fullt, inte ens ståplatser fanns att uppbringa. Bilden från Gävle Central.
1904-års tåg var vid alla avgångar absolut fullt, inte ens ståplatser fanns att uppbringa. Bilden från Gävle Central.
 Stallcirkeln vid UGJ-stallet. Från höger B 1312, S1 1923 samr W 1229.
Stallcirkeln vid UGJ-stallet. Från höger B 1312, S1 1923 samt W 1229.

Åter till arkivets huvudsida? 

 

© Rolf Sten
Senaste uppdatering 2004-09-12 Redaktör Rolf Sten